Jumaat, 10 April 2009

S.P.I.E.S - Anjakan Paradigma Kerajaan Selangor

9 April 2009 Khamis
Hari ini di Dewan Jublee Perak, Shah Alam, SUK..

Sebahagian dari taklimat semasa diberikan oleh Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, YB Dr. Halimah bt Ali berkenaan Modul S.P.I.E.S untuk diketengahkan sebagai modul perubah masyarakat negeri Selangor amat menarik sekali, setelah sekian kali mendengar dari Ketua2 Kampong dan lain2...

Barulah ada kefahaman tentang SPIES yang disebut-sebut oleh konsultan sebelah saya tadi, terimakasih kepada YB Exco dan Dr Ruziah yang memberikan peluang kepada pendukung parti untuk bersama dengan Yb mendepani bersama didalam pembangunan modal insan ini... dapat juga menjadi KPMI..

SPIES merupakan modul untuk semua peringkat rakyat negeri selangor. Bermula dari SPIES Kanak-kanak, Belia, Siswa sehingga ke penjawat kerajaan akan di SPIES kan oleh kerajaan Negeri Selangor Daru Ehsan. Modul ini juga bukan hanya dikhususkan untuk rakyat yang beragama Islam, bahkan diperluaskan kepada semua agama.
Antara keistimewaan SPIES ialah Modul yang dilaksanakan ini dibincang secara kolektif oleh konsultan dan perunding yang cukup berpengalaman dalam aspek pembangunan Insan.
konsep penting dalam Modul SPIES ialah kepentingan penekanan spiritual dalam segenap aspek samada keagamaan dan kehidupan harian. Hampir semua agama mengajak manusia ke arah melaksanakan kebaikan. Tetapi, hanya ISLAM sahaja yang mengajak kepada kebaikan yang sebenar berteraskan konsep Keesaan kepada Allah SWT.
SPIES juga mengajak agar semua rakyat Selangor kembali menghayati agama masing-masing bagi melahirkan sebuah masyarakat yang harmoni.

SPIES memberi erti :
S : Spirtual P : Physical I : Intelektual E : Emosional S : Sosial

Sosial, Emosional, Physical, Intelektual mesti berlandaskan kepada kekuatan spiritual. Jika keempat-empat elemen ini tidak digarap dengan konsep spiritual, nescaya sesebuah masyarakat akan membangun secara tempang dan senget. Spritual ialah asas kepada perbentukan peribadi manusia.
Spritual boleh diterjemahkan sebagai kepentingan menguatkan pendekatan rohani kepada peserta agar setiap peserta merasakan bahawa mereka ini disayangi dan diperhatikan oleh pencipta.
Adalah diharapkan agar kesemua konsep melahirkan sebuah masyarakat yang cemerlang berlandaskan kepada ketaqwaan kepada Allah SWT
Walaupun konsep ini masih diperingkat percubaan, tetapi usaha ke arah untuk melahirkan masyarakat selangor masyarakat yang cemerlang sepatutnya dipuji
Melalui maklumat pemantauan SPIES merumuskan bahawa konsep ini masih boleh diperbaiki dan boleh dijadikan sebagai satu modul kerajaan Negeri Selangor untuk dicontohi oleh negeri-negeri yang lain khususnya negeri di bawah PAKATAN RAKYAT.
Semoga modul ini menjadi perintis kepada usaha PAKATAN RAKYAT untuk membentuk Negeri Selangor Negeri yang Berkebajikan

Tahniah Yb Dr Halimah dan Sekretariat Exco !!

Tiada ulasan: