Rabu, 5 Ogos 2009

Pengurangan Sewa Rumah PPR- Dari RM250 ke RM124: Iskandar

Kerajaan Negeri Selangor hari ini menegaskan bahawa pihaknya tidak pernah mengabaikan sebarang permohonan terhadap pengurangan sewa rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR).
Malahan, kadar sewa bagi rumah-rumah PPR sudah diturunkan dari RM250 kepada RM124 berkuatkuasa pada November 2008.
Ini berikutan kerajaan Barisan Nasional negeri Selangor yang lepas menaikkan kadar sewa tersebut pada Jun 2007 secara berperingkat-peringkat.
Namun begitu, dengan keprihatinan dan mengutamakan kebajikan rakyat, Kerajaan Pakatan Rakyat sudah menurunkan semula kadar sewa berkenaan mengikut kategori tertentu.
Antaranya mereka yang berpendapatan isi rumah kurang RM1,500 sebulan tanpa mengira jumlah ahli keluarga.
Demikian kata Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Negeri Selangor, Iskandar Abdul Samad dalam satu kenyataan media dari pejabatnya hari ini.
Menurutnya, Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor (LPHS) sudah membuka kaunter permohonan di PPR Lembah Subang, PPR Kota Damansara dan PPR Hicom pada 3 dan 5 Disember 2008 (9 pagi hingga 5 petang) dan 4 Disember 2008 (8 malam hingga 11 malam).
Sejumlah 3,954 borang permohonan penurunan sewa sudah juga diedarkan dari rumah ke rumah.
Terdapat 1,182 rumah kosong di PPR-PPR itu.
Dari 3,954 borang yang diedar, 1,263 penyewa sudah menghantar balik borang manakala 2,681 penyewa gagal mengembalikan borang berkenaan.
Selain itu, dari 1,263 borang yang dihantar pula, sebanyak 954 penyewa layak mendapat pengurangan manakala 309 penyewa tidak layak.
Dalam pada itu, beliau juga ada menerima permohonan untuk menangguhkan notis pengusiran dari mereka yang mempunyai tunggakan sewa yang tinggi.
Sejurus itu, beliau sudah mengeluarkan surat memohon penangguhan dan meminta agar sewa yang tertunggak itu dibayar secara ansuran.
Sehubungan itu, Iskandar sudah mengarahkan pejabat LPHS supaya pengurangan sewa boleh dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan seperti Majlis Bandaraya Petaling Jaya dan tidak perlu dirujuk kepada LPHS di Shah Alam

Tiada ulasan: