Rabu, 15 Julai 2009

HINA DEWAN - YB ISA BATANG KALI SERTA YB IDRIS HULU BERNAM ANTARA DIGANTUNG

SHAH ALAM, 14 Julai - ADUN Kampung Tunku, Lau Weng San hari ini mengusulkan supaya Adun Sungai Panjang, Khir Toyo digantung tugas, kemudahan serta elaunnya selama setahun.
Empat lagi Adun Barisan Nasional turut dicadangkan penggantungan tugas serta elaun selama enam bulan kerana enggan hadir pada perbicaraan awam Selcat dan menghina dewan menerusi kenyataan media.
“Adun Sungai Panjang dikenakan penggantungan selama satu tahun, penarikan elaun dan kemudahan-kemudahan…dijalankan secara serentak bersama empat adun lagi yang dikenakan enam bulan penggantungan…Adun Batang Kali, Adun Sabak, Adun Hulu Bernam, Adun Dengkil selama enam bulan,” katanya.
Lau berkata, keputusan lima adun tersebut yang enggan hadir pada perbicaraan awan Jawatankuasa Pilihanan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat), itu membawa padah kepada diri sendiri.
“Mesyuarat jawatankuasa telah diadakan dan sesi pendenagran itu tidak dihadiri kesemua lima adun itu untuk membela diri dan hanya menghantar tujuh orang peguam dan mengemukakan bantahan dan membuat keputusan tidak akan membela diri,” katanya.
Bagaimanapun, perbahasan serta keputusan menerima usul itu akan diketahui pada sidang dewan negeri yang akan bersambung esok.ATIQAH YAACOB-TVSELANGOR

Tiada ulasan: