Khamis, 23 Julai 2009

Ean Yong Beri Keterangan Kepada Polis Di Pejabat Exco

SHAH ALAM, 22 Julai - Exco Kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah hari ini memberi keterangan kepada pihak polis berhubung siasatan kes kematian Setiausaha Politiknya, Teoh Beng Hock.
ASP Mohd Amirul Abdullah dari Ibu Pejabat Polis (IPD) Shah Alam tiba di pejabat Exco Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram ini, mula mengambil keterangan Ean pada jam 3.30 petang.
Ean yang ditemani dua peguamnya, Keppy Wong dan Manoharan memberi keterangan di bilik perbincangan, di pejabatnya selama tiga jam.
Manoharan kemudiannya dibawa ke bilik Pembantu Exco, Ng Suee Lim bersama Setiausaha Sulit kepada Ean, Hiew Kim Boon untuk disoal siasat oleh ASP Mohd Hafiz dari IPD Klang kira-kira pada jam 3.50 petang.
Kim adalah antara individu yang rapat dengan keluarga mendiang Teoh, yang ditemui mati di tingkat lima, bangunan Plaza Massalam, Khamis lalu.
Menurut Manoharan, Kim sudah mengenali Teoh sejak berkhidmat di pejabat Exco ini, pada bulan Mei tahun lalu.
“Since he knew him past one year, how was he’s so peramah, tekun”, kata Manoharan selaku peguam Kim.
Dalam pada itu, siasatan terhadap Ean berakhir jam 6.30 petang di bilik berasingan.
Menurutnya, dari segi prestasi kerja, Teoh berada dalam keadaan sihat dari segi mental dan fizikal serta tidak menghadapi masalah kewangan seperti hutang.
Beliau berkata, sewaktu Teoh disoal siasat pegawai SPRM, beliau cuba menemuinya kira-kira jam 11.30 malam, namun Ean dihalang dan diberitahu bahawa mereka berhak menahannya selama 24 jam.
“Polis menyiasat kejadian ni dalam pelbagai sudut, seperti dia bertanya mengenai prestasi kerja, adakah dia mengalami apa-apa mental problem, adakah dia mengalami masalah kewangan, hutang yang besar, adakah dia membuat tuntutan palsu, berapa teman wanita yang dia ada dan sebagainya lah. Saya berharap keterangan saya dapat membantu pihak polis untuk menyiasat kematian Teoh Beng Hock. I arrived at the office around 11.30 night time yes, I didnt saw him I’m not allow to see to met him, they say they had right to keep him within 24 hours”, kata Ean pada sidang media selepas disoal siasat pihak polis di pejabatnya petang tadi.

Tiada ulasan: