Khamis, 28 Mei 2009

Program Tuisyen Rakyat Selangor (PTRS) DUN Batang Kali N07


Program Tuisyen Rakyat ialah program khusus yang dijalankan bagi meningkatkan, memenuhi dan merealisasikan agenda bagi memastikan kebajikan rakyat, kualiti hidup rakyat, memantapkan ekonomi rakyat menyempurnakan definisi pendidikan kepada 5M (membeca, menulis, mengira, memikir dan mengamal) adalah antara fokus utama Kerajaan Negeri Selangor.

PTRS ini adalah diantara dasar- dasar lain dibawah kerajaan Pakatan Rakyat pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim, saperti bantuan pendidikan berbentuk kelas tambahan (tuisyen) kepada para pelajar yang memperolehi keputusan yang sederhana atau lemah. Fokus adalah kepada pelajar yang berasal daripada keluarga yang berpendapatan bawah RM2000, tahap kemiskinan kerjaaan Selangor.
Ini adalah tawaran dan dasar Kerajaan Negeri dalam memenuhi agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES), dimana ianya akan dapat membantu rakyat yang berpendapatan (RM2000 ke bawah) untuk mendapat pendidikan yang terbaik kepada anak mereka, ia juga akan membuka lebih ruang kepada pemimpin ADUN dan Penyelaras DUN untuk mendekati rakyat kawasannya. PTRS akan juga membantu memantapkan jatidiri pelajar/ mengurangkan gejala sosial melalui program-program sokongan.

Program ini adalah sebahagian dari bentuk perkhidmatan penjanaan modal insan dalam bentuk sumbangan pendidikan dan kemasyarakatan yang positif.

Kepada ibubapa dan pelajar yang akan mengambil SPM tahun ini, dapatlah membuat pendaftaran di pejabat khidmat rakyat DUN Btg Kali, 45M Jalan Orkid 2A, Bandar Bukit Sentosa, Rawang untuk mengelakkan keciciran dari peluang yang diberikan. Tuisyen percuma ini akan dijalankan setiap hari Ahad dari jam 9 pagi sehingga 2 petang.

Shaiful Anuar (019 3291967)

Tiada ulasan: