Selasa, 7 April 2009

DANA BALKIS RM9.9 JUTA DUIT ANAK SYARIKAT KERAJAAN NEGERI...KENAPE KHIR TOYO NAK BERSELINDUNG...

SHAH ALAM, 6 April - Kerajaan negeri memohon agar dana Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (Balkis) berjumlah RM9.9 juta dikembalikan semula kepada kerajaan negeri untuk tindakan yang sewajarnya.
Setiausaha Politik Dato’ Menteri Besar, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata kerajaan negeri mempunyai tanggungjawab terhadap dana itu memandangkan ia antara lain disumbangkan agensi-agensi kerajaan negeri.
Sehubungan itu beliau berkata kerajaan negeri melalui pejabat peguam yang dilantik, telah menulis surat rasmi kepada Jabatan Insolvensi Malaysia untuk mendapat kepastian mengenai kedudukan dana berkenaan.
Katanya, surat bertarikh hari ini itu turut meminta pengesahan sama ada jabatan itu sedang mengendali dana berkenaan seperti yang diberitahu Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Selangor kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat).
“Mengikut nasihat undang-undang yang diberi kepada kerajaan negeri, pembubaran Balkis adalah salah di sisi undang-undang.
“Kerajaan negeri berharap Jabatan Insolvensi akan bersikap profesional dalam mengendali kes ini dengan memberi pengesahan yang diperlukan secepat mungkin,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. - NOOR ALLIA KASSIM

Tiada ulasan: