Rabu, 4 Februari 2009

Rezeki sayur kampung


Oleh ROSMAWATI MION Gambar Shaifudin Mohd. Nor
SUASANA senja di Pasar Malam Sayur Kampung yang masih lagi lengang daripada kesibukan dan kesesakan yang biasanya bermula pukul 8 malam.
MENJELANG lewat petang, suasana di Lorong Raja Bot berdekatan Pasar Chow Kit bertukar wajah. Saat itu, peniaga-peniaga kecil mula mengerumuni lori-lori dan juga van yang datang dari beberapa buah negeri membawa sayur-sayuran untuk keperluan masyarakat kota.
Apa yang menariknya, deretan berbelas lori dan van yang membanjiri lorong itu bukannya membawa sayuran yang kerap dilihat memenuhi kotak-kotak sayur di kebanyakan pasar raya. Sebaliknya, ia hanya membawa sayur-sayur kampung dan ulam pelbagai jenis termasuk yang selama ini tidak diketahui ramai kewujudannya.
Setiap petang tidak kira panas atau hujan, kehadiran lori-lori pembekal ditunggu para peniaga kecil-kecilan. Sebaik enjin kenderaan dimatikan dan kain kanvas yang menutupi belakang lori dibuka, terdengarlah suara lantang peniaga-peniaga yang berebut-rebut membeli bekalan masing-masing. Lambat bertindak dikhuatiri sayuran yang dikehendaki habis diambil peniaga lain.
Itulah rutin mereka. Bagi pembekal, mereka akan tiba di 'lorong rezeki' itu antara pukul 5 hingga 5.30 petang. Ada yang datang dari Tanjung Karang dan Hulu Langat, Selangor, tidak kurang pembekal jauh dari Melaka juga Perak.
Biar pun ada yang menjual barangan serupa, ia tidak mendatangkan masalah kerana masing-masing mempunyai pelanggan mereka sendiri. Malah, dalam sekelip mata hampir separuh lori yang mulanya penuh diisi sayuran dan ulaman telah kosong dibeli peniaga.
Melihat keadaan itu, nyata sayuran kampung ini sebenarnya ramai peminat dan permintaan terhadapnya juga tinggi. Apatah lagi, lori muatan dua tan yang penuh diisi pelbagai sayuran kampung dan ulaman itu juga boleh habis dibeli peniaga dan orang ramai yang ingin mendapatkan bekalan tersebut dengan harga borong.
Peniaga-peniaga kecil kemudiannya akan menjual sayuran tersebut dengan harga runcit di pasar-pasar termasuk Pasar Chow Kit keesokan hari. Tetapi, jika ingin mendapatkan sayuran dan ulaman yang lebih segar, orang ramai boleh mengunjungi gerai-gerai kecil di Jalan Raja Alang yang dipanggil masyarakat setempat sebagai Pasar Malam Sayur Kampung pada petang itu juga.
Keunikan pasar malam ini, ia hanya menjual sayuran kampung dan ulam-ulaman. Terdapat kira-kira 20 gerai diatur secara berdekatan di kaki lima sebahagian Jalan Raja Alang. Dikatakan, pasar malam ini sudah wujud sejak 15 tahun lalu. Dahulu, mungkin aturannya tidak kemas tetapi kini suasananya lebih cantik dan teratur.
Pelbagai jenis sayuran kampung dan ulaman boleh didapati di sini. Antara sayuran dan ulaman yang dijual, pucuk ubi, rebung, jantung pisang, kangkung, daun cekor, daun kesom, tenggek burung, daun selaseh, daun selom, pucuk betik, temu kunci, ulam raja dan betik muda, pisang muda sehingga daun pisang turut dijual peniaga.
Bekalan yang diambil daripada lori-lori tadi akan terus dijual, cuma harganya mahal sedikit berbanding apa yang diberikan pembekal. Andai satu ikat sayur dibeli daripada pembekal dengan harga RM2, peniaga pasar malam akan menjualnya antara RM2.50 hingga RM3.
Tidak pun, mereka akan menjualnya dengan harga yang sama atau lebih murah tetapi mengurangkan kuantiti sayur dalam satu ikatan. Contohnya, seikat besar petai yang mempunyai 100 papan dibeli daripada pembekal dengan harga antara RM40 atau RM50. Bagaimanapun, peniaga menjual kembali kira-kira RM3 hingga RM4 untuk minimum tiga papan petai.
Biar harganya berbeza, namun masyarakat tetap membeli sayuran kampung atau ulaman di pasar malam ini.
Sebabnya mudah, hanya peniaga kecil-kecilan menjual dalam kuantiti yang sedikit. Lebih menyenangkan, ia dibuka dalam jangka waktu yang panjang, iaitu bermula pukul 6 petang hingga awal pagi yang ada ketikanya mencecah jam 4 pagi. Bagaimanapun, andai ke mari pada waktu petang, anda tidak akan melihat kesibukannya.
Waktu kemuncak pasar malam ini sebenarnya antara pukul 8 hingga 10 malam. Ketika itu, memang ramai dilihat datang membeli sayur kampung dan selalunya akan berlaku kesesakan lalu lintas.
Punca kesesakan sebenarnya disebabkan sikap segelintir pembeli itu sendiri. Tanpa memikirkan tentang orang lain, mereka memberhentikan kereta di tepi-tepi jalan berdekatan gerai-gerai terbabit untuk membeli sayur. Akibatnya, laluan sedia ada menjadi bertambah sempit sehingga berlakulah kesesakan.
Cuma sayangnya, hampir kesemua peniaga di pasar malam tersebut terdiri daripada warga asing terutama Indonesia. Mereka tetap bercerita serba sedikit tentang sayur kampung yang dijual, tetapi apabila ditanya lebih lanjut tentang perniagaan yang dijalankan, mereka enggan bercerita panjang dengan alasan hanya pekerja di gerai tersebut. Taukenya pula akan datang sekitar pukul 8 malam.
Malangnya, sehingga jam 9 malam tiada kelibat tauke yang datang. Namun, mereka tetap tidak mahu ditemubual dan masih memberikan alasan yang serupa.
Cabaran pembekal
Melihat longgokan sayur kampung yang begitu banyak, terdetik di hati dari mana sebenarnya mereka khususnya pembekal mendapatkan bekalan tersebut? Mudahkah ia diperoleh kerana bekalan bukannya dihantar seminggu sekali tetapi setiap hari.
Bagi sesetengah pembekal, itulah cabaran yang perlu mereka hadapi apabila memilih untuk bergelar pembekal sayur kampung. Namun, pekerjaan itu tetap dilakukan. Bukan kerana ia terlalu menguntungkan tetapi sebenarnya lebih kepada ingin melihat sayuran kampung dan ulaman tidak pupus malah terus dikenali biarpun oleh generasi muda.
Menurut Sharifin Jidid, 59, perniagaan yang diceburi lebih 10 tahun yang lalu bukanlah memberikan keuntungan yang banyak atau lumayan, tetapi cukup untuk menyara kehidupan dan memberikan keselesaan kepada mereka sekeluarga.
Sharifin yang berasal dari Tanjung Karang, Selangor itu, memperoleh bekalan sayuran dan ulaman daripada penduduk-penduduk kampung sekitar Tanjung Karang. Sayuran dibeli dalam lingkungan harga 60 sen hingga lebih RM1 seikat dan kemudian dijual pula kepada peniaga dengan harga RM1 ke atas.
Harga yang diletakkan pembekal sama ada ketika membeli daripada penduduk kampung ataupun menjualnya pada peniaga, bergantung kepada jenis dan kuantitinya.
''Apatah lagi, kadang-kadang tidak banyak bekalan yang diperoleh. Separuh lori pun tidak sampai. Jika terlalu sedikit, saya akan mengambil keputusan tidak ke Chow Kit pada hari tersebut.
''Kalau digagahkan juga berniaga tidak menguntungkan kerana gaji pekerja perlu dibayar, ditambah pula duit minyak lori. Sebab itu, seminggu hanya kira-kira empat kali saya datang membekalkan sayur di kawasan ini," katanya yang tetap mempunyai pelanggan tetap di Chow Kit walaupun tidak datang setiap hari.
Masalah sukar mendapatkan bekalan paling teruk dirasai semasa dia memulakan perniagaan ini. Memang dirasa seperti ia banyak dilihat tumbuh meliar di kampung-kampung, tetapi apabila hendak dicari terasa peritnya. Apatah lagi untuk mendapatkan sayuran yang pelbagai jenis.
Apa yang dilalui Sharifin sebenarnya turut dirasai pembekal lain. Namun, bagi Ruzi Asmar Mohd. Angsar, 38, dia mengamalkan petua serampang dua mata, iaitu bertani dan berniaga. Ada antara sayuran dan ulaman yang dibekalkan ditanam sendiri di kebun miliknya seperti pisang abu, serai, terung, betik, labu manis dan pokok ubi kayu.
''Cara itu juga dilakukan ramai pembekal. Selain memudahkan dalam mencari bekalan, ia juga dapat menambahkan pendapatan pembekal. Kalau hendak diharapkan pendapatan berniaga, mungkin taraf hidup pembekal sayur kampung tidak akan berubah.
''Sebab itu kalau hendak lebih keuntungan, pembekal tidak boleh mengharapkan semata-mata bekalan daripada masyarakat kampung. Mereka juga perlu tanam sendiri beberapa jenis sayur terutama yang sukar didapati seperti nangka dan belimbing buluh,'' kata Ruzi Asmar yang sudah tujuh tahun membekalkan sayuran kampung di Chow Kit.
SAS: Harap dapatlah penanam sayuran di sekitar daerah Hulu Selangor mengambil peluang untuk membekal ke pasar sayur kampung ini..

Tiada ulasan: