Ahad, 15 Februari 2009

30 sertai bengkel usahawan fertigasi


ABDUL Shukor Abdul Jabbar (depan, empat dari kiri) bersama jawatankuasa penganjur dan peserta Bengkel Usahawan Fertigasi Mega-Utusan Malaysia di Kajang, semalam.

BANGI 13 Feb. - Bengkel Usahawan Fertigasi Mega-Utusan Malaysia yang berlangsung hari ini mendapat sambutan hangat daripada golongan usahawan muda.
Program yang dianjurkan dengan kerjasama Agro Bank dan May Consult itu memberi pendedahan kepada para usahawan muda yang berminat untuk menceburi bidang pertanian.
Pengurus Pusat Latihan Agro Bank (Abadi), Abdul Shukor Abdul Jabbar berkata, menerusi bengkel itu, pelbagai maklumat dapat diperoleh oleh para peserta berkaitan fertigasi.
"Ramai yang berminat untuk menceburi bidang ini tetapi tidak tahu selok-belok. Menerusi bengkel ini mereka berpeluang mengetahui teknik untuk bergelar usahawan fertigasi," katanya pada majlis pelancaran bengkel tersebut di sini hari ini.
Bengkel selama tiga hari itu akan membincangkan antaranya pengenalan teknologi fertigasi, sistem pengairan fertigasi, penanaman secara fertigasi, kawalan musuh tanaman dan latihan perniagaan.
Tambah Abdul Shukor, selain teori, para peserta juga berpeluang menjalani latihan praktikal yang disediakan pada hari terakhir bengkel.
"Selain teori, mereka turut didedahkan dengan latihan amali di Tapak Projek, Kampong Batu 3, Mambau, Negeri Sembilan," jelasnya.
Seramai 30 peserta dipilih menyertai bengkel itu dan dikenakan bayaran RM150 meliputi penginapan, makan minum, pengangkutan di tapak amali dan sijil penyertaan.
Tambah beliau, pihaknya bersama Mega-Utusan Malaysia akan mengadakan beberapa lagi siri bengkel seumpama itu kerana penyertaan yang diterima amat memberangsangkan.

Tiada ulasan: