Khamis, 28 Ogos 2014

Khalid perjelas kenapa akhirnya letak jawatan....


MUHAMMAD FAIZAL | .
SHAH ALAM: Berikut transkrip petikan soal jawab Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bersama wartawan selepas membaca kenyataan media Istana dan kenyataan medianya hari ini.

Wartawan: Adakan Tuanku menolak calok Pakatan Rakyat, Wan Azizah?

Khalid: Tak tolak, tapi Tuanku minta setiap parti di dalam Pakatan Rakyat, PAS PKR dan DAP kemukakan dua nama untukk calon MB.

Wartawan: Masa yang diberikan untuk kemukakan nama tersebut?

Khalid: Dia (Istana) akan menulis surat selepas kenyataan akhbar ini, Pejabat Sultan akan tulis surat kepada PAS, PKR dan DAP untuk menyatakan permintaan Tuanku Sultan untuk cadangan nama-nama, besar kemungkinan ada tarikh ditetapkan.

Wartawan: Tan Sri tahu apa pandangan untuk menentukan siapa yang lebih layak?

Khalid: Biasanya pada saya istana mempunyai beberapa pandangan mereka yang layak untuk jadi MB.

Wartawan: Ada dibincangkan untuk pembubaran Dun?

Khalid: Tidak perlu buat masa ini, Tuanku memberi ruang kepada parti kemukakan nama calon.

Wartawan: Kemukakan nama calon, adakah ia menunjukkan Tuanku Sultan tidak sokong Azizah?

Khalid: Tidak timbul, hanya kemukakan nama calon tidak lebih dari empat nama.

Wartawan: DAP tidak mempunyai calon Melayu, siapa yang mereka ingin kemukakan?

Khalid: Menamakan Ahli Dewan Negeri, sudah tentu DAP boleh calonkan siapa sahaja dalam Pakatan, dulu saya pun disokong DAP.

Wartawan: Mengenai kedudukan Adun Pelabuhan Klang, adakah selepas peletakan jawatan MB, untuk Adun turut dilepaskan?

Khalid: Saya tidak akan buat keputusan apa-apa sehingga ia dibuat oleh Tuanku, buat masa ini saya teruskan tugas sebagai Adun.

Wartawan: (Tuan Guru Abdul) Hadi mencalonkan  Azmin, Tan Sri setuju tak?

Khalid: PAS mempunyai kuasa untuk mencadangkan nama sesiapa saja.

Wartawan: Calon yang layak dikalangan Adun, adakah ia mesti anak Selangor?

Khalid: Terpulang kepada Istana, saya tidak akan mencampuri dan ambil peranan dalam perkara pelantikan Menteri Besar.

Wartawan: Adakah Sultan menasihati untuk ada pembubaran Dun?

Khalid: Tidak, baginda Tuanku hanya meminta nama-nama dari setiap parti, sekurang-kurangnya dua nama.

Wartawan : Tan Sri, mengenai kerajaan negeri diteruskan seperti biasa dengan empat exco.

Khalid: Saya akan meneruskan pentadbiran negeri dengan empat exco sehingga pelantikan Menteri Besar, dan pelantikan exco baru dilakukan.

Wartawan: Apa sebab Tan Sri letak jawatan?

Khalid: Mereka tak mahu saya (sambil ketawa).

Wartawan: Disentuh tak mengenai kriteria MB wanita?

Khalid: Hanya perbincangan, saya beri surat dan Tuanku nasihat sedemikian.

Wartawan: Jika dilantik semula MB, Tan Sri terima tak?

Khalid: Saya tak terima, saya gembira dengan apa yang ada sekarang.

Wartawan: Tan Sri rasa siapa yang lebih sesuai?

Khalid: Saya pun tak pasti siapa, terpulang kepada kebijaksanaan Tuanku untuk menentukannya.

- HARAKAHDAILY 26/8/2014

Tiada ulasan: