Selasa, 6 Disember 2011

TINDAKAN UNDANG-UNDANG KPD SESIAPA YANG CUAI CEMARKAN AIR SUNGAI ~ TS KHALID IBRAHIM

SHAH ALAM, 6 DISEMBER : Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah mengarahkan pengawal selia air negeri serta juruaudit operasi dari perunding antarabangsa Halcrow untuk memeriksa empat loji rawatan bersama pegawai operasi Syabas bagi menyiasat punca pencemaran yang menyebabkan kekeruhan berlaku di empat loji berkenaan.

“Kerajaan Negeri Selangor bimbang dengan kenyataan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) tentang kemungkinan berlakunya gangguan bekalan air di lapan wilayah Syabas di seluruh negeri dan Kuala Lumpur akibat kandungan kekeruhan luar biasa di Sungai Selangor,” kata Abdul Khalid dalam kenyataan media yang dikeluarkan oleh Sekretariat Media Pejabat Dato’ Menteri Besar hari ini.

Menurut Abdul Khalid, empat loji yang terlibat air Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 1 (SSP1), Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 2 (SSP2), Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 3 (SSP3), dan Loji Rawatan Air Rantau Panjang sehingga mengakibatkan pengurangan pengeluaran air bersih kepada pengguna.

Satu laporan juga akan disediakan untuk dibentangkan pada mesyuarat majlis kerajaan negeri (MMKN), Rabu ini. Lembaga Urusan Air Selangor dan Jabatan Alam Sekitar Negeri Selangor juga akan dipanggil untuk memberi penjelasan penuh tentang kejadian ini serta mencari jalan penyelesaian supaya perkara ini tidak berulang.

“Kerajaan Negeri tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang cuai sehingga menyebabkan pencemaran ini berlaku.

Kerajaan Negeri menyeru agar Syabas membuat persediaan yang secukupnya sekiranya berlakunya gangguan bekalan air dan menasihatkan pengguna supaya berjimat cermat menggunakan air,” katanya.

Tiada ulasan: