Isnin, 31 Januari 2011

Harapan tinggi di Bukit Beruntung dan Bukit Sentosa...


Dimana letaknya Bukit Sentosa? Dimana Bukit Beruntung? Kekadang sukar untuk menjawab soalan ini apabila ada saudara yang jauh datang melawat penduduk disekitar kawasan ini. Mana tidaknya, papan tanda kawasan perumahan di kebanyakan tempat di Bukit Sentosa dan Bukit Beruntung telah pun lusuh, nama jalan pun sudah lebur hilang entah kemana.... ini adalah antara keluhan penduduk disini.

Pelaburan TESCO memesatkan pembangunan ekonomi, peluang pekerjaan dan peningkatan nilai hartatanah di Bandar Bukit Sentosa. Bayangkan TESCO Transit (Gudang) betul-betul terletak di sebelah Tol Bukit Beruntung yang telah beroperasi sejak tahun lalu. Kini, Kompleks perniagaan TESCO sedang dibina di Bandar Bukit Sentosa (di tapak Juara Rakyat). Sedangkan TESCO Rawang di Batu 16 juga telah mula operasi sejak akhir tahun lepas.
Disamping itu, projek kompleks dan deretan kedai , pejabat dan bank sedang di bina sepanjang laluan antara Tol Bukit Beruntung hingga ke Bandar Bukit Sentosa (gambar atas).
Kemakmoran yang dibawa oleh Kerajaan Selangor di bawah Pentadbiran Pakatan Rakyat terus berkat di mana sebuah Universiti Madinah akan dibina diantara Bukit Beruntung dan Bandar Bukit Sentosa.
Malangnya kelembapan samada sengaja atau tidak sengaja dan kemungkinan kurang percaya pihak bank-bank (kecuali Public Bank) kepada DS Najib melambatkan proses pembelian rumah dan hartatanah di sini. PM harus melobi bukan sahaja melobi di Abu Dhabi tapi di tempat saperti Hulu Selangor  pun Najib kena pastikan agar bank-bank dan institusi insuran membuka pasaran di sini. Penduduk di sini sudah menunggu hampir 10 tahun kehadiran institusi kewangan (yang ada sekarang cuma bank Public dan ATM). Hendak di katakan tidak ramai penduduk bukanlah alasan lagi bagi KFC dan PIZZA HUT untuk terus menjadikan destinasi yang kekal bagi cawangan mereka.
Jangan disebabkan Negeri Selangor di tadbir Pakatan Rakyat maka usaha sambil lewa saja dilakukan. Yang rugi rakyat di kawasan Hulu Selangor dan  Malaysia amnya juga, jadi dimana semangat 1Malaysia Najib dalam hal ini?
Projek Bas samada bas mini atau perlu van sapu perlu diadakan segera dari Bandar Bukit Sentosa melalui Bukit Sentosa 2, Bukit Sentosa 3 , Bukit Beruntung 3 dan ke Pekan Rasa dan seterusnya ulang alik .
Projek Bandar Kuala Kubu ke 2 patut disegerakan dan kemudahan Balai Bomba dan klinik kesihatan perlu diwujudkan segera di Bukit Sentosa 2.
Jika semua keperluan ini dapat disediakan maka secara langsung  kepadatan penduduk akan bertambah, rumah-rumah yang sediaada akan terbeli , aktiviti ekonomi dan perniagaan baru akan lebih giat dan akhirnya cukai lebih banyak dapat dikutip, menjadikan pendapatan majlis daerah (PBT) akan meningkat . 

(edit/padanan dari PAS Bkt Sentosa2)

3 ulasan:

Unknown berkata...

Saya dah 11 tahun membeli rumah teres di Bukit Sentosa 3 RM114000 hingga kini harga bukan makin naik tapi makin turun, anak-anak dah isteri dah suruh jual. Saya masih bersabar sebab ada 12 tahun lagi nak pencen.
Kami kongsi loan kerajaan beli rumah itu bayar RM600++ rasa rugi. Bila nak maju sedangkan Parlimen dan Bee end punya harap lepas ini tukar balik pada PAKATAN sebab janji x

Amiera berkata...

saya sudah hampir 5 tahun duduk bb pada mula berpindah ikut suami memang agak terperanjat dengan kemudahan yg ada di sini tp lama kelamaan boleh nampak yg bb telah semakin kehadapan walaupun tidaklah moden sangat.

Unknown berkata...

masih berbaloi ke untuk beli rumah dibukit sentosa ni..? kelihatan mcm banyak rumah lama x berpenghuni..membuat pembeli rumah teragak2² utk tinggal disana..